Direktlänk till inlägg 26 september 2012

FFF 2012 Dag 6: Sjukstuga och screeners

Av Ulf - 26 september 2012 21:04


FFF 2012 Dag 6: Sjukstuga och screeners


Det var väl själve fan också! Jag är fortfarande sjuk, men nu biter jag ihop och kör på. Febern är borta. Dagen spenderades trots det hemma med både betalt och obetalt jobb. Man kan vara bra sjuk och fortfarande jobba hemifrån. Det är att ta sig till något ställe som är det jobbiga. Hur som helst har jag plöjt igenom två screeners till festivalfilmer som jag hade liggande från snälla filmbolag. Det är en uppmaning till fler filmbolag, om någon representant skulle läsa det här - skicka screeners och dvds. Jag recenserar allt. Intressant nog är det främst bokförlag som nappat på den idén. Kom igen, filmbolagsfolk!

 

Idag var såldes en lite speciell dag utanför det reguljära festivalschemat. Först ut var Eddie: The Sleepwalking Cannibal (2012) - en dansk-kanadensisk samproduktion om hur en dansk konstnär, Lars, med kreativitetsstopp flyttar till Kanada av alla ställen för att bli lärare. På skolans konstkurs går en stum man i medelåldern som skolan låter gå på lektionerna då hans mor var en stor välgörare bidragsgivare. Mannen, Eddie, behöver dock någonstans att bo, och lotten faller på Lars. Men det visar sig att Eddie har en hemlighet om nätterna. Gissa vilken?

 

På det hela taget en ganska trevlig film som tyvärr inte riktigt vet om den vill vara en skräckkomedi fullt ut eller en renodlad skräckfilm. Här finns några riktigt bra scener - inte minst när Lars upptäcker att han kan "styra" Eddies nattliga aktiviteter - men tja, det känns som en bagatell om än en ganska rolig sådan. Se den om du inte har något bättre för dig och vill ha en film du kan småle åt. 2+ vänliga kannibaler av 5 möjliga. Om inte annat kan ni se den på Kino, lördag 29/9 klockan 13:30.

 

 

 


Kvällens andra film, Livide (2011), var en glad överraskning. Jag är vanligtvis inte så imponerad av den lilla vågen av fransk skräckfilm som kommit de senaste tio åren, men det känns som Alexandre Bustillo och Julien Maury vill berätta något med sin film annat än vad som brukar vara fallet med de franska skräckfilmerna - bra uppbyggnad som mynnar ut i blodbad. Livide handlar om Lucie, en hemtjänstpraktikant som har ett ganska blekt och tråkigt liv. Under hennes första dag som praktikant får hon följa med sin handledare till den kända (och ökända) dansläraren Jessel. Jessel har legat i koma i ett antal år och verkar vara helt frånkopplad från världen. När Lucie får höra att det ska finnas en skatt gömd i Jessels stora kråkslott till hus bestämmer hon sig tillsammans med sin pojkvän och en polare att försöka hitta den. En gammal dam i koma kan väl inte ställa till problem? Eller?

 

Livide har något speciellt i sin design som verkligen tilltalar mig. Det var det här jag tänkte mig när filmatiseringen av Silent Hill (2006) dök upp. Manuset haltar tyvärr något och framförallt slutet trotsar all logik. Det är väldigt... franskt. Men en bra uppbyggnad, helt okej skådespelare och snygg design var vad jag behövde en sjukstugedag som denna. 3+ ballerinor från helvet av 5 möjliga. Se den imorgon på Kino klockan 21:30.

 

 

 

Imorgon tar jag på mig vinterrocken och rullar iväg till Kino för att se de två första visningarna. De koreanska varulvarna får ursäkta.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards