Direktlänk till inlägg 28 juni 2013

Olympus Has Fallen

Av Ulf - 28 juni 2013 22:43


Regi: Antoine Fuqua

Manus: Creighton Rothenberger & Katrin Benedikt

Medverkande: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman mfl.

Produktionsbolag: Nu Image Films/Gerard Butler Alan Siegel Entertainment/West Coast Film Partners mfl.

År: 2013

Längd: 120 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2302755/

 

Den här filmen kostade 70 miljoner dollar att göra. Man får många pamfletter för den summan. Det är i princip vad den här filmen är - något av det värsta i politisk propaganda maskerad som underhållning jag sett. Dessutom är den dödligt tråkig.

 

Olympus Has Fallen börjar med att en Secret Service-agent räddar USA:s president från en isig död när hans limousin håller på att köra av en bro. Dessvärre dör rikets första dam i olyckan och agenten, Mike Banning, sätts på ett skrivbordsjobb (gee... thanks Mr. President...). Ett och ett halvt år senare ska ett toppmöte mellan Sydkoreas och USA:s högsta höns äga rum i Vita huset. Det är ett givetvis ett party som Nordkorea tänker våldgästa. Med presidenten fången i Vita huset är det upp till Mike att ställa allt till rätta och rädda presidenten... igen.

 

Jag var inte under några illusioner om att detta skulle vara ett mästerverk på något vis. På sin höjd tänkte jag att det kunde vara en eftermiddags hjärndöd underhållning medan jag vek tvätt eller något. Det visade sig vara så jäkla illa att jag bara kunde stirra på fanskapet och skaka på huvudet tills nacken började göra ont.

 

Olympus har många duktiga skådespelare (Freeman för helsike!) och en regissör som visat att han kan sina grejer när han får rätt manus. Varför Antoine Fuqua hoppade på det här fuskbygget vet jag inte, men han har å andra sidan gjort djupdykningar som King Arthur (2004) och inte bara välregisserade och karaktärsdrivna historier som Training Day (2001). Fuquas regi här är så oinspirerad att man undrar om han bara ställde upp en kamera och sen gick på lunch. Samma ointresse ser man hos skådespelarna. Morgan Freeman är den som kommer undan med hedern i behåll, men jag har nog aldrig sett Gerard Butler så här usel.

 

Skådespelare och regi åsido måste manuset kommenteras. Det finns gott om mer eller mindre propagandaliknande film från så gott som hela världen. De flesta vet att exempelvis Independence Day (1996) är überpatriotisk och nästan parodisk i sitt sätt att skildra "oss och dem" på, men skillnaden mellan nämnda film och Olympus är underhållningsvärdet. Olympus är inte bara en dålig film, den är dessutom tråkig. De allra flesta actionfilmer är inte Shakespeare precis, men det är inte därför vi ser dem. De är katarsis och en verklighetsflykt i två timmar. Olympus är så dålig att jag ville fly den. Att göra Nordkorea till skurkar är ju kutym nuförtiden, men de flesta brukar visa upp åtminstone en ansats till nyansering. Olympus gör inte ens det. Den är dum, tråkig och en av de sämsta filmer jag haft missnöjet att se de senaste fem åren. Till och med effekterna är värdelösa. Jag kan inte hitta något som räddar den här filmen från absolut lägsta betyg. Undvik som pesten.

 

Betyg: 0 fallande penismonument av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards