Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

ソードアート・オンライン (Sword Art Online)

Av Ulf - 13 juli 2013 19:58


 

Regi: Tomohiko Ito

Manus: Reki Kawahara (baserat på Kawaharas manga med samma namn)

Medverkande: Yoshitsugu Matsuoka, Haruka Tomatsu, Ayana Taketatsu mfl.

Produktionsbolag: ASCII Mediaworks/Aniplex/A-1 Pictures mfl.

År: 2012

Längd: 550 min (25 x 22 min)

Land: Japan

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2250192/

 

För en herrans massa år sedan såg jag allt jag kom över från det stora animationslandet i öst. Anime och manga var något som var relativt få förunnat i Sverige. Tyvärr blev den ganska elitistiska hållning som detta obskyra intresse medförde en käpp i hjulen för kvalitetskontroll. Det finns en massa bra manga och anime, men ofta var det jag såg upprepningar av samma gamla teman och konventioner. Till sist tröttnade jag och har sedan dess bara ytterst sällan grottat ner mig i en ny animeserie. På en lista som jag hittade på IMDB tipsades jag om Sword Art Online som en av de mest innovativa science fiction-serier som kommit de senaste åren. Att den visade sig vara animerad var bara en slump. Jag var rädd för att historien skulle upprepa sig - en intressant idé som drunknar i animekonventioner. Tack och lov visade det sig att jag hade fel.

 

SAO utspelar sig med start 2022 då speltekniken kommit så pass långt att spelarna nu erbjuds så kallade "full dive mmos" - onlinespel med sann virtual reality. Spelarna kopplar upp sig med en VR-hjälm och släpps lös i spelvärlden. När ett nytt mmo, Sword Art Online, ska lanseras är förväntningarna enorma. En av spelarna, Kirito, är bekant med världen sedan innan då han hjälpt till vid spelets betatester. Efter någon timme i spelvärlden visar det sig dock att alla har gått i en grym fälla - de 10 000 spelarna kan inte logga ut. Om någon försöker ta av dem VR-hjälmen i verkligheten skickar den en elektrisk puls som steker spelarens hjärna. Spelets producent förklarar att det enda sättet att logga ut är att klara spelet. Det är bara en sak... om du dör i spelet dör du på riktigt. Kirito inser att han som betatestare är i en unik position att bli den som kan faktiskt kan göra skillnad i en spelvärld där ett felsteg kan betyda ond bråd död.

 

Det här med farlig virutal reality har gjorts många gånger förr. Fördelen som SAO har över de flesta av dessa historier är att manuset är skrivet av någon som helt klart vet ett och annat om spel i allmänhet och mmos i synnerhet. Har du spenderat tid med något mmo kommer du känna igen många av problemen som karaktärerna ställs inför. Hur ska jag ställa mig till rollspelandet i spelet? Ska jag spela en karaktär som gör de val jag skulle göra i verkliga livet eller bryr jag mig helt enkelt inte? Ska jag spela solo eller gå med i ett guild? Vad ska min inriktning vara? Hur ställer jag mig till PvP respektive PvE? Tänk dig nu att de här besluten måste tas med verkliga och påtagliga konsekvenser. Skulle du göra samma sak om ditt eget liv faktiskt låg i vågskålen? Det är ett koncept som verkligen ger intressanta frågeställningar!

 

Manus, musik och röstskådespelare är alla riktigt bra, men det finns en del skönhetsfläckar. Karaktärsdesignen är inget att hänga i julgranen, seriens andra halva är tyvärr inte riktigt lika bra som den första och sen var det det där med klyschorna. Ja, SAO innehåller allt ifrån skolflickor med bröst som trotsar gravitationen till tentakelmonster, men i nio fall av tio håller serien sig på rätt sida om en ganska tvivelaktig gräns. Jag tror att det beror på att karaktärerna är så pass välskrivna (i de flesta fall) att de inte behöver alla de där för fantasy/sci-fi-animegenrerna så typiska attributen. Då är andra säsongens (från avsnitt 15 och framåt) sekundära kärlekshistoria ett större problem. Jag antar att det kan bero på vissa kulturella skillnader som gör att jag inte tycker den känns helt okej, men i det stora hela antar jag att jag kan bortse från den.

 

SAO är en av de bättre animeserier jag sett på många år. Den gör mig sugen på att leta upp flera serier med science fiction-teman från Japan. Bara det är ett gott betyg. Om du gillar anime och/eller mmos rekommenderas SAO varmt.

 

Betyg: 4 men vanliga mmos suger fortfarande av 5 möjliga

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards