Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Kick-Ass

Av Ulf - 21 augusti 2013 17:59


 

Regi: Matthew Vaughn

Manus: Matthew Vaughn & Jane Goldman (baserat på Mark Millars & John Romita Jrs. serie med samma namn)

Medverkande: Aaron Taylor-Johnson, Chloë Grace Moretz, Nicolas Cage mfl.

Produktionsbolag: Marv Films & Plan B Entertainment

År: 2010

Längd: 117 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1250777/


Dave Lizewski är en ganska vanlig kille i gymnasieåldern. Visserligen är han kanske lite mer socialt klumpig runt tjejer än genomsnittet, men annars är det inte så mycket som gör att han sticker ut. En dag får dock Dave en idé - varför har ingen bland alla miljoner superhjältefans dragit på sig en dräkt för att bekämpa brott? Dave beställer en dräkt på nätet och anammar superhjältenamnet Kick-Ass. Det enda problemet är att det inte är så lätt att bekämpa brott om man inte är atletisk för fem öre...

 

I och med att jag tänker se andra filmen baserad på Millar & Romita Jrs. serie imorgon tänkte jag återvända till en av de superhjältefilmer jag tyckt allra bäst om när jag först såg den. Höll den fortfarande eller hade jag omedvetet höjt den till skyarna? Nu är jag så peppad inför imorgon att jag knappt kan sitta still!

 

På ytan är Kick-Ass en ganska rättfram och grundläggande superhjältehistoria - kille bestämmer sig för att bekämpa brott, det går rätt okej, han hamnar i rejäl knipa innan tredje aktens upplösning. Det som gör Kick-Ass så förbaskat mycket bättre än de flesta superhjältefilmer är karaktärerna. Dave/Kick-Ass är en uppfriskande fläkt som protagonist. Han är inte den totalt sociala parian som sådana här filmer brukar visa superhjältens alter ego som, men är inte heller särskilt populär. Han känns helt enkelt verklighetstrogen, som en every man satt i en fantastisk kontext. Jag ska dock inte hymla med att min favoritkaraktär föga förvånande är den samma som alla andras favoritkaraktär - Hit Girl.

 

Hit Girl spelas av elvaåriga Chloë Grace Moretz som har en sådan komisk timing i dialog och uttryck att jag inte kan se annat än en lysande framtid för henne. Hon har även visat prov på andra skådespelartalanger i exempelvis Hugo (2011). Det här med barn som superhjältar har gjorts många gånger förr (vi ska aldrig, aldrig tala om Power Pack...) men det som gör Hit Girl så speciell är hennes sätt att fullkomligt gå upp i rollen som badass brottsbekämpare och faktiskt kunna leva upp till det! Ingen annan i filmen, med undantag för hennes far (Nicolas Cage), sparkar så mycket röv som Hit Girl. Om jag hade läst eller sett Kick-Ass när jag växte upp och inte haft en Y-kromosom hade jag velat vara Hit Girl. Hon är fortfarande en av mina absoluta favorithjältar dock, oavsett ålder.

 

Karaktärerna är som sagt lysande och dialogen är även den väldigt, väldigt bra. Actionscenerna känns verkligen i maggropen och det här är en superhjältefilm där 15-årsgränsen verkligen är befogad. Kick-Ass är riktigt, riktigt våldsam, men det behöver den vara. Det här ska inte vara karaktärer med superkrafter som slåss mot superskurkar utan vanliga människor som dragit på sig en mask och kostym (ok, Hit Girls uppväxt är inte särskilt normal...). Då kommer saker och ting gå sönder och den röda sörjan flyga åt alla möjliga håll samtidigt.

 

För er som inte redan har sett den rekommenderar jag verkligen Kick-Ass. Se om den annars. Man kan inte få nog av elvaåriga hit girls som sparkar maffiarövar till Joan Jett.

 

Betyg: 5 spandexdräkter av 5 möjliga

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards