Direktlänk till inlägg 23 augusti 2013

Kick-Ass 2

Av Ulf - 23 augusti 2013 15:50

 

 

Regi: Jeff Wadlow

Manus: Jeff Wadlow(baserat på Mark Millars & John Romita Jrs. serie med samma namn)

Medverkande: Aaron Taylor-Johnson, Chloë Grace Moretz, Jim Carrey mfl.

Produktionsbolag: Marv Films & Plan B Entertainment

År: 2013

Längd: 103 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1650554/

 

Det har gått några år sedan Daves alter ego Kick-Ass startade en våg av vanliga personer som drog på sig masker och capes för att bekämpa brott. Dave själv har hållit sig undan från superhjältekallet och försöker leva ett normalt high school-liv. Någon som absolut inte vill göra det samma är Mindy/Hit-Girl. Trots sin aversion mot skolan och ett vanligt liv gör hon sitt bästa för att passa in. När Dave trots allt bestämmer sig för att dra på masken igen och gå med i en grupp med superhjältar sätter han ovetandes igång en händelsekedja som kommer få ödesdigra konsekvenser.

Oj, vad jag såg fram emot den här filmen och jag kan väl inte säga att jag blev besviken. Lika bra som sin föregångare är den dock inte. Det här är mer av Hit-Girls film än Kick-Ass, men jag kunde inte riktigt förlika mig med den utveckling som skett från en benhård elvaårig mördarmaskin till försöken att passa in i en high school-miljö. Det hade kunnat användas till många fler komiska scener. De få som finns i nämnda bihistoria är dock cinematiskt guld. Jag säger bara: The Sick Stick. Ät inte till den här filmen om ni är äckelmagade.

Även om jag inte riktigt håller med om vägen som Hit-Girls karaktär tar är jag fortfarande så förbaskat imponerad av Chloë Grace Moretz i rollen. Hon har en stjärnas utseende och fortsätter hon bara ta rätt roller kan hon mycket väl bli nästa riktiga stjärnskott i Hollywood. Senare i år kan vi se henne i titelrollen av remaken av Stephen Kings Carrie (2013). Det blir ett riktigt eldprov. Kan hon axla Sissy Spaceks mantel från originalfilmen? Spännande!

Aaron Taylor-Johnson är fortsatt bra i huvudrollen och faktiskt tycker jag att han är ett snäpp bättre här än i originalet. Noterbara birollsskådespelare inkluderar Donald Faison (Scrubs 2001 - 2010) och inte minst Jim Carrey. Carrey gör en mindre roll som superhjältegruppens ledare, Colonel Stars & Stripes, och har några av filmens absolut bästa repliker – sin vana trogen improviserade av Carrey själv. Carrey har gått ut i diverse intervjuer och sagt att han önskar att han inte hade gjort rollen med tanke på hur våldsam filmen är. Filmen är förvisso våldsam, till och med mer än originalet, men det är inte hjärndött våld. Precis som första filmen visar Kick-Ass 2 att våld har riktiga konsekvenser. Det är detta som är de här filmernas verkliga storhet; ja, de är överdrivna, ibland på gränsen till buskiskomik (återigen The Sick Stick), men när man tror att man har grepp om vilken ton filmen vill ha lyckas den slå en i magen riktigt jävla hårt och visa på konsekvenser och väldigt rörande scener.

Förutom Carrey måste jag också nämna Christopher Mintz-Plasse som filmens huvudskurk, med det inte särskilt subtila namnet ”The Motherfucker”. Det var länge sedan jag skrattade så mycket åt en karaktär!  

Som ni märker är karaktärerna och dialogen (utöver Hit-Girl till viss mån) fortfarande riktigt, riktigt bra. Området som filmen tyvärr är lite sämre på än sin föregångare är på manussidan. Det är förvisso ett ganska intressant upplägg, men filmen tappar tempo i mitten och skulle behöva en omklippning på vissa ställen. Jeff Wadlow har dock gjort ett mycket gott arbete med regin och jag skulle knappast sörja om han fick göra fler filmer i serien. Det kommer nämligen fler filmer, vilket är högtidsstunder att se fram emot. För även om Kick-Ass 2 inte riktigt lever upp till första filmens standard är den bättre än merparten actionfilmer på marknaden.

Betyg: 4+ scener som Mean Girls borde haft av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards