Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Fifty Shades Of Grey

Av Ulf - 15 mars 2015 00:52

 


 

Regi: Sam Taylor-Johnson

Manus: Kelly Marcel (baserat på E.L James roman med samma namn)

Medverkande: Dakota JohnsonJamie Dornan, Jennifer Ehle mfl.

Produktionsbolag: Focus Features/Michael De Luca Productions/Trigger Street Productions

År: 2015

Längd: 125 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2322441/

 

När Anastasia Steeles lägenhetskamrat blir sjuk och riskerar att missa sin intervju med den mytomspunne affärsmagnaten Christian Grey får den förra rycka in och genomföra nämnda pratstund. Mr. Grey ser något hos Anastasia som får honom att vilja knyta henne till sig - och inte minst visa henne vad ett rum fullt av leksaker kan... hahaha, nej, jag kan inte. Jag kan verkligen inte skriva en synopsis på den här filmen. Jag trodde jag skulle kunna hålla mig relativt objektiv i åtminstone inledningen till den här recensionen, men nej, jag kan inte ta en film där protagonisten heter "Anastasia Steele" på allvar. 

 

Fifty Shades Of Grey har sedan den publicerades för fyra år sedan blivit en smärre sensation. Alla har åtminstone hört talas om den och med över 100 miljoner sålda exemplar kommer den alltid ha en plats i populärkulturkuriosan. Boken, som är en vidareutveckling av en fan fiction till Twilight (2008), är i min mening något av det sämsta som publicerats på bred front de senaste 20 åren. Jag, som av princip alltid läser slut böcker jag börjar på, fick ge upp efter drygt hundra sidor då det är den mest vedervärdiga prosa jag skådat utanför internetforum. För den som känner mina läsvanor är jag inte särskilt kräsen av mig när det kommer till just språkbehandling, så länge det finns en bra och engagerande story. Det snällaste jag kan säga om storyn i den del av boken jag mäktade med är att den trots allt har bokstäver som sätts tillsammans till begripliga ord. Och sen kom filmen...

 

Filmen damp ner i min dropbox för någon dag sedan och det vore ett smärre tjänstefel att driva en filmblogg och inte skriva om en av årets mest omtalade rullar. Jag stålsatte mig därför för vad som komma skulle. Efter drygt två timmar insåg jag att det här inte är en film. Det är lösryckta scener med skådespelare som är lika engagerande som två blöta papperspåsar (det enda som blir blött i den här filmen...) och med samma avsaknad av story som i boken. Enligt obekräftade rykten ville Bret Easton Ellis adaptera boken. Jag tror inte ens han hade lyckats rädda den här tågkraschen till svammel, men nu valde man istället den relativt oerfarna Kelly Marcel (Saving Mr. Banks, 2013) som manusförfattare. Visserligen har inte Marcel särskilt mycket att jobba med från början, men med dialog som kan få vilken språkcoach som helst att slita hårrötterna ur skalpen hjälper hon inte direkt till heller.

 

Dakota Johnson och Jamie Dornan innehar huvudrollerna i detta magnum skitus och de kan redan nu göra plats på prishyllan för nästa års Razzie för sämsta filmpar. De har ingen kemi överhuvudtaget. Att säga att de inte är trovärdiga i sina roller räcker inte. På något sätt lyckas de inte ens vara trovärdiga som människor. Kombinera denna brist på talang tillsammans med "regin" från Sam Taylor-Johnson så får man en av de sämsta filmer jag någonsin sett - alla kategorier.

 

Det här är inte bara dåligt, åh nej, vi är så långt bortom "dåligt" att "dåligt" står kvar och hostar i vägdammet och undrar var vi tog vägen. Jag förstår att Fifty Shades Of Grey ska vara eskapism och inget mer. Det är inget fel med eskapism. Jesus, jag gjorde ett helt projekt om ett 70-tal filmer som egentligen bara är eskapism i och med Franchise Hell. Det är bara det att när en film är så här pass uselt gjord på alla plan så fungerar det inte ens som eskapism. För att tala klarspråk - var är kuken?

 

Fifty Shades Of Grey har i reklamkampanjerna byggts upp som den heta filmen som gör saker som ingen annan vågar. För den som är det minsta intresserad av film förstår man redan från början att det är skitsnack. Porrindustrin åsido har vi kunnat se explicita sexscener på film sedan urminnes tider. Den här filmen försöker istället slå rekord i att visa så många skrev den kan i närbild utan att visa skådespelarnas könsorgan en endast gång. För handen på hjärtat, Fifty Shades Of Grey är tantsnuskets renässans. Inget fel med det heller, men om ni ska göra en film om alternativ sexualitet måste ni väl ändå kunna visa en naken kropp?!

 

Jag hade kunnat hålla på så mycket längre med allt som är fel med det här skräpet, men jag tror ni har förstått andemeningen nu. Fifty Shades Of Grey är inte bara en dålig film; den går inte att sätta betyg på eftersom det inte är en film. Det är något som är fångat på film, det kanske ser ut som en film, låter som en film, men låt er inte luras - det här kan vara första tecknet på den totala dekadensen. Inte för att den är moraliskt förkastlig utan för att från ett konstnärligt perspektiv skiter mänskligheten ut bättre saker med sina smartphones på lunchrasten. Barbarerna är vid portarna! Rom faller! Rädda vad som räddas kan!

 

Betyg: 0 det är synd om människorna... av 5 möjliga

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards