Direktlänk till inlägg 4 april 2015

The Dead Lands

Av Ulf - 4 april 2015 19:13

 

 

Regi: Toa Fraser

Manus: Glenn Standring

Medverkande: James RollestonLawrence Makoare, Te Kohe Tuhaka mfl.

Produktionsbolag: General Film Corporation

År: 2014

Längd: 107 min

Land: Nya Zeeland

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt3399916/

 

Hövdingasonen Hongi blir vittne till hur alla i hans by blir brutalt mördade av Wirepa, en krigare från en närliggande stam, och hans män. Med bara sina 15 år under bältet inser Hongi att han behöver hjälp i sin hämnd. Han reser till de så kallade Dead Lands - ett förbjudet landområde som sägs vara hemsökt av ett monster. Kanske han kan rekrytera monstret att slåss på hans sida?

 

The Dead Lands är en av alla filmer jag tyckt verkar bra, skrivit ner på en lista och sen glömt bort. Jag menar, hur ofta ser man en film på maori, med maoriskådespelare om traditionell maorikultur? Inte särskilt ofta. När filmen dessutom var Nya Zeelands Oscarsbidrag förra året och lanseringen av den var som en unik actionfilm baserad på mao rakau (maorifolkets traditionell kampkonst) kunde jag inte hålla mig borta. Och ja, actionscenerna är grymt häftiga och brutala. Användandet av de klassiska maorivapnen är innovativt och spännande och filmen skyggar inte för att visa upp den kanske mest svårsmälta (pun intended) aspekten av maorikultur - kannibalism. Efter en halvtimme av filmen kom jag dock ihåg varför jag inte sett den innan. Jag läste en recension för några månader sedan som var mitt i prick: kanske 25 minuters action och resterande 85 minuter av hur olika män går runt och pratar om sin förlorade ära utan att något händer.

 

Jag förstår att hederskulturen är jätteviktig i många samhällen i världen, på gott och ont, men om jag jämför den här rullen med exempelvis liknande historier gjorda i Japan är den stora skillnaden att det här finns någon slags fatalism som snabbt blir väldigt dryg. Jobbigt att förlora din heder? Okej, gör något åt det istället för att gnälla i det oändliga. Nu tror jag inte att det här hedersbegreppet är i verkligheten som det skildras på film (lika lite som en skymfad japan hugger huvudet av folk med en katana), men faktum kvarstår - det blir en väldigt upprepande film att titta på. Bra action, resten skulle behövas göras om med råge. Synd.

 

Betyg: 2+ missade chanser av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards