Direktlänk till inlägg 16 juni 2015

White God

Av Ulf - 16 juni 2015 13:38

 


Regi: Kornél Mundruczó

Manus: Kornél Mundruczó/Viktória Petrányi/Kata Wéber

Medverkande: Zsófia PsottaSándor ZsótérLili Horváth mfl.

Produktionsbolag: Proton Cinema/Hungarian National Film Fund/Film i Väst mfl.

År: 2014

Längd: 121 min

Land: Ungern/Tyskland/Sverige

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2844798/

 

När 13-åriga Lili måste flytta in hos sin far tar hon med sig sin hund, Hagen. Hennes far är dock inte pigg på att betala den skatt som krävs för att få ha en icke renrasig hund som husdjur och till sist släpper han ut Hagen på gatan. Medan Lili letar efter sin vän får Hagen lära sig om mänsklighetens baksidor. Det blir läxor som kommer få konsekvenser för hela samhället...

 

Det finns ingen mer lojal varelse på denna planet än hunden. Själv växte jag upp med en cockerspaniel som husdjur och familjemedlem. Cockerspanieln avlades fram som jakthund (främst fågeljakt) och sällskapsdjur. Vad vi människor ofta glömmer är att bakom fasaden hos såväl djur som människa finns det instinkter som i mångt om mycket dikterar våra handlingar. En dag bet min hund mig. Det blev inte några allvarliga skador, men jag lärde mig en läxa - hur mycket jag än älskar hundar måste man respektera att de inte bara är sällskapsdjur. Min hund var med oss i många år efter denna händelse och bet aldrig någon igen. Varför han bet mig den där gången? Jag har fortfarande ingen aning. I Kornél Mundruczós White God råder det aldrig något tvivel. Människans nonchalans, grymhet och utnyttjande av hundens lojalitet slår till sist tillbaka mot dem själva.

 

White God är en ovanlig film. Det är en historia med främst djuren i centrum, men det är så fjärran från gullig Disneyfilm man kan komma. Ofta är den väldigt grym och vissa scener är synnerligen magstarka att se för någon som vuxit upp som djurälskare. Det är också scenerna som fokuserar på just hundarna som är filmens höjdpunkter. Utan dialog (tack och lov!) berättar Mundruczós en historia som är lika delar rörande som skrämmande. Hundarna i filmen är samtliga räddade från hundfångare och på något vis har Mundruczós lyckats få dem att göra vad han vill att de ska göra. Att regissera drygt 270 hundar måste vara bland det tuffaste man kan tänka sig som regissör, men Mundruczós slit belönar sig. I och med att det inte finns datoranimerade djur, duplicerade hundar genom digital teknik eller något liknande blir närvaron i filmen desto större. 

 

White God är dock ingen perfekt film. Medan scenerna med hundarna är fantastiska lämnar de mänskliga relationerna lite över att önska. Zsófia Psotta är bra i rollen som Lili och likaså Sándor Zsótér i rollen som hennes far. Scenerna dem emellan fungerar oftast riktigt bra. Däremot försöker manusförfattarna berätta en parallellhistoria om Lilis utforskande av vuxenvärlden som allt som oftast faller platt. Denna tid hade kunnat spenderas åt fler hundscener eller strykas helt och hållet.

 

Intressant nog är svenska produktionsbolaget Film i Väst med på ett hörn i produktionen av White God. Jag önskar att detta (och andra!) bolag gjorde liknande satsningar på hemmaplan. White God är en säregen film som inte kommer lämna dig oberörd. Vi behöver mer sådant här i svensk film.

 

Betyg: 4 hundrevolter av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards