Direktlänk till inlägg 25 februari 2018

Victoria & Abdul

Av Ulf - 25 februari 2018 19:26

 

 

Regi:  Stephen Frears

Manus: Lee Hall (efter Shrabani Basus bok)

Medverkande: Judi Dench, Ali Fazal, Eddie Izzard mfl.

Produktionsbolag: BBC Films/Cross Street Films/Perfect World Pictures mfl.

År: 2017

Längd: 111 min

Land: Storbritannien/USA

Svensk åldersgräns: Btl.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt5816682/

 

Mot slutet av sin tid som regent hade drottning Victoria fått nog av lismare och folk som bara väntade på att hon skulle dö. Det är en av anledningarna att hon blir så betagen av indiske Abdul Karim, en man som egentligen bara befinner sig i England för att presentera en gåva till drottningen. Abduls öppenhet även inför världens mäktigaste kvinna gör honom till Victorias bundsförvant, vilket inte alla i hovet tycker lämpar sig.

 

Jag hade dragit mig för att se Victoria & Abdul trots att det var en av de första recensionskopior jag fick inför årets Oscarsgala. Anledningen var att jag var rädd för att detta enbart skulle vara anglofili för anglofilins skull och sakna ordentlig berättarstruktur och tempo. Tack och lov hade jag fel. Victoria & Abdul är en hjärtvärmande historia om en vänskap som egentligen inte skulle ha uppstått.

 

Judi Dench återvänder till sin paradroll (eller paradroller) som en av Englands drottningar och hon gör återigen ett storartat framtädande. Det finns helt enkelt ingen som kan spela drottning som Dench kan. Hon utstrålar makt och pondus i varje scen, men har samtidigt här en sårbarhet som kontrasterar med hennes enorma makt. Victoria vet att hon är döende och att "gamarna redan cirklar", men tiden med Abdul blir hennes huvudskäl att hålla ut ett litet tag till.

 

Filmen är dock inte utan sina problem. När man gör en film som har sin grund i förhållandet mellan Indien och kolonialmakten Storbritannien måste man hitta ett sätt att förhålla sig till det. Lee Hall låter detta främst bli tydligt i prins Berties attityd gentemot Abdul, men jag känner att man sopar det under mattan lite väl lättvindligt. Samtidigt är det intressant att se filmen som en berättelse om platonisk vänskap mellan en gammal kvinna och en ung man. Här finns flertalet riktigt finstämda scener och även om man inte gör anspråk på att vara särskilt historiskt korrekt (filmen öppnar med meddelandet att filmen baserats på riktiga händelser... mestadels) vill jag gärna tro att det var så här deras förhållande till varandra utvecklades.

 

Victoria & Abdul var en riktig överraskning och även om du inte brukar gilla kostymdramer kan jag rekommendera den här filmen. Om du dessutom råkar vara anglofil kommer du smälla av. Jolly good.

 

Betyg: 4 we are amused av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards