Direktlänk till inlägg 18 februari 2019

First Reformed

Av Ulf - 18 februari 2019 23:03

 


Regi: Paul Schrader

Manus: Paul Schrader

Skådespelare: Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric Antonio Kyles mfl.

Produktionsbolag: Killer Films/Fibonacci Films/Arclight Films mfl.

År: 2018

Längd: 113 min

Land: USA/Storbritannien/Australien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt6053438/

 

Pastor Ernst Toller basar över den historiska First Reformed Church i en förort till New York. Uttråkad med sitt liv och med vacklande tro tar Ernsts liv en dramatisk vändning när en man han väglett tar sitt eget liv. Ernst får snart reda på att mannen inte bara var orolig för miljön utan var fast besluten att göra något åt saken. När Ernst brottas med sina egna tvivel angående miljöförstöring ska kyrkan snart fira 250 år. Detta, i kombination med dålig hälsa och jobbiga känslor för den avlidnes änka, försätter Ernst i en spiral som kan sluta hur som helst...

 

Manuskategorierna på Oscarsgalan brukar vara där man hittar de i min mening bästa filmerna. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - story is king. Utan ett bra manus kan man lika gärna titta på animerade tavlor eller något. Paul Schraders manus till First Reformed är problematiskt. Det råder ingen tvekan om att det är fantastiskt välskrivet, men det är ungefär 25 minuter för långt. Det har också en till en början väldigt pratig ton som mer för tankarna till litteratur än film. Samtidigt innehåller manuset vissa scener som är så otrolgt välgjorda att jag bara kunde gapa.

 

Amanda Seyfried och Ethan Hawke är båda bra i huvudrollerna, även om Seyfried spelar prästskjortan av Hawkes plågade pastor i de scener de delar. Som jag nämnde finns det vissa scener i First Reformed som är fantastiska och detta gäller framförallt en "kärleksscen" mellan Seyfried och Hawke. Du kommer veta vilken jag menar om du ser filmen. Den är värd att se enbart för nämnda scen.

 

First Reformed är kanske ingen klassiker, men den innehåller tillräckligt många intressanta saker och delar att jag ändå kan rekommendera den. Dessutom förhäxar Seyfried mig alltid med sina ögon. Det är gudomligt bara det.

 

Betyg: 4- plågade pastorer av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards