Alla inlägg den 10 mars 2019

Av Ulf - 10 mars 2019 23:00

 


Regi: Mike Mitchell

Manus: Phil Lord & Christopher Miller

Skådespelare: Chris Pratt, Elizabeth Banks, Will Arnett mfl.

Produktionsbolag: Warner Bros./LEGO System A/S/Rideback mfl.

År: 2019

Längd: 107 min

Land: USA/Danmark/Norge/Australien

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt3513498/

 

Fem år efter att Emmet Brickowski räddade världen och gjorde allting awesome står legovärlden inte att känna igen. Under attack från Lego Duplo från yttre rymden har världen förvandlats till en färglös post-apokalyps där alla är tuffa, svartklädda och tycker om att grubbla... alla utom Emmet. Den ständigt positive Emmet måste rädda sina vänner när de blir kidnappade av Lego Duplo-imperiet - men hur blir man tuff och orädd när man bara vill alla väl?

 

The Lego Movie var för mig 2014 års största överraskning. Jag hade inga förväntningar överhuvudtaget men bjöds på en sådan nostalgitripp att jag inte kom ner på flera dagar. Sedan dess har det dykt upp ytterligare några filmer i franchisen, men det är alltså inte förrän nu, fem år senare, som den egentliga uppföljaren kommer. Är allt fortfarande awesome? Till största del måste jag säga ja!

 

Där den första filmen levererade en enkel grundhistoria med fantastiska detaljer och tokrolig dialog är uppföljaren lite mer splittrad. Det har sin förklaring i den ramberättelse som filmen presenterar i små glimtar här och där, men även om det fungerar mycket bra även här fick jag inte samma känslomässig magsopare som jag fick av originalet. På gott och ont hade jag ganska höga förväntningar på uppföljaren och även om den inte griper tag i mig på riktigt samma sätt är det en väldigt rolig bekantskap.

 

Kontrasten mellan den "mörka och svåra" världen och den extremt puttinuttiga variant som våra hjältar måste röra oss i är väldigt lyckad. Precis som i föregångaren finns här en kärlek för detaljer och tillräckligt många referenser för att fylla en guidebok. På så vis är The Lego Movie 2 urtypen av en film som fungerar lika bra för barn som vuxna barn. Tempot släpper aldrig på gasen och vissa skämt är så förbaskat roliga att jag var tvungen att pausa tills jag skrattat färdigt av rädsla för att missa nästa one-liner. Min favorit är helt klart "Now I think I understand Radiohead". Den blir bättre i kontext.

 

The Lego Movie 2 är ännu en lyckad installation i franchisen och ja, everything is still awesome.

 

Betyg: 4+ wedding cakes... of doom! av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards