Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Dags att gråta krokodiltårar nu, SF?

Av Ulf - 8 oktober 2009 16:50

 


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. SF, filmdinosaurien, väljer att på nytt överväga prishöjningar av biljetterna. Detta tilltag försvarar de med att det ska bli mer pengar till svensk film. Okej, ska vi göra en liten koll på vad som bjuds på under hösten? Den femtielfte Beckfilmen hade premiär 26/8, om drygt två veckor är det dags för stand-up med trötta svenska komiker på bio, i november är det relationsdramadags i Helena "jag spelar bara i filmer min man gör" Bergströms Så olika, i mitten på december är har en dramakomedi med Björn Kjellman och en papegoja (I shit you not!) premiär och som den sura grädden på det ruttna moset bjuds vi på Göta Kanal III framåt jul. Finns det ingenting som är bra då? Jag har inte sett Flickan vilken ska vara helt okej och sen har vi Stieg Larssons sista två delar i Millenniumtrilogin som åtminstone verkar sevärda om än inte cinematiska mästerverk.


Det är klart att man kan pumpa ut dumma svenska komedier och relationsdraman som inte har utvecklats sedan någon gång på 70-talet - de säljer! Om Gösta, 52, vill gå på bio så vill han se något som inte är alltför utmanande och sådär "konstigt". Jag säger inte att jag är bättre - jag går och ser amerikansk dumfilm ibland - men det är inte de som SF vill finansiera med sin påtänkta biljettprishöjning. Jag är inte ens sur på SF eftersom det helt enkelt är utnyttjande av den rådande marknadssituationen de sysslar med. Nej, den instans jag är sur på är Konkurrensverket som låtit det gå så här långt. SF har idag en förkrossande marknadsandel och ger inte oss konsumenter några alternativ. De små oberoende biografer som trots allt finns för en allt mer tynande tillvaro i jättens skugga. När Sandrew Metronome fortfarande drev biografer fanns det åtminstone två större aktörer på marknaden som kunde hålla koll på varandra. Vem äger Sandrew Metronomes gamla biografer idag? Just det, SF.


Sen har vi elefanten i rummet som SF kommer dänga i huvudet på alla som opponerar sig - den illegala nedladdningen. Utan att gå in på vad jag anser om frågan i stort kan jag göra det "chockerande" avslöjandet att biografbranschen (läs: SF) i Sverige går bättre än någonsin. Så SF menar alltså att om den illegala fildelningen inte fanns så skulle de tjäna ännu mer pengar? Ledsen att behöva spränga det luftslottet (ha!) men saken är följande: Person X har inte råd att gå och se alla de filmer han/hon vill se på bio på grund av de höga biljettpriserna. Det är en inkomst ni aldrig skulle ha haft ändå eftersom, och häng med i den logiska snårskogen nu SF, ni redan har för höga biljettpriser!


Strunta i de moraliska aspekterna med illegal nedladdning ett tag och låt den sanningen sjunka in - ni klagar över förlorad inkomst som ni inte skulle ha haft ändå. Det är som att beskylla en person som står utanför en dyr restaurang och suktar efter en trerättersmiddag för förlorad inkomst när han går hem och gör en skål gröt. Samma logik. Vän av ordning säger kanske att produkten inte är den samma i det här fallet och det är det när det gäller fildelning. Är det verkligen det? Är en film på din i bästa fall 50-tums plasma TV jämförbar med en stor bioduk? Folk vill gå på bio för upplevelsen och inte bara för filmen i sig. Är det inte istället dags att sänka biljettpriserna, få lite fler besökare för att kompensera för den förlorade omsättningen och gladare kunder? Bara en tanke.

 
 
Nilla

Nilla

13 oktober 2009 17:13

Hej! Var tvungen att kika in på din blogg efter att du hade kommenterat mitt twilight-inlägg. Måste ju säga att jag har länge längtat efter nån som vågar säga sin mening om "kulturen" i sverige. Du skriver sjukt bra, och är satans så rolig. Keep up the good work! :D
Ha det!

http://nillaraff.bloggagratis.se

 
Ingen bild

skitfinkultur

14 oktober 2009 01:54

Jag tackar, bugar och bockar för kommentaren. Ditt Twilight-inlägg gick inte heller av för hackor...:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards