Direktlänk till inlägg 2 juli 2011

Sucker Punch

Av Ulf - 2 juli 2011 01:52


Regi: Zack Snyder

Manus: Zack Snyder & Steve Shibuya

Medverkande: Emily Browning, Jena Malone, Abbie Cornish mfl.

Produktionsbolag: Lennox House Films

År: 2011

Längd: 110 min

Land: USA/Kanada

Svensk åldersgräns: 11 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0978764/


Baby Doll blir inspärrad på ett mentalsjukhus för kriminella för ett brott hon inte begått. Hon får reda på att hon har fem dagar att hitta ett sätt att rymma innan hon ska genomgå en lobotomering. Sjukhuset visar sig dock vara en front för något helt annat och Baby Doll är inte vilken tjej som helst...


Ja, jisses, var ska jag börja? Att Zack Snyder har varit tongivande för 00-talet med sin stil i exempelvis 300 (2006) är ingen överdrift. Även om jag personligen avskydde stuket på nämnda film måste jag ändå applådera nytänkande gällande modern teknik när jag ser det. Sucker Punch är filmen som får 300 att verka lågmäld och subtil. Och jag måste, hur mycket det än tar emot, säga att jag gillade den här filmen. Sucker Punch är inte lika mycket en film som det är en visuell åktur. Jag tror aldrig jag har sett något som liknar en serietidning lika mycket på vita duken. Ironiskt nog tar inte ens Snyders adaption av Watchmen (2009) lika mycket inspiration från serietidningarnas värld. Jag tror inte Snyder kan komma mycket längre än så här med sin estetik.


Anledningen till jag ovan beklagade mig för att jag blir tvungen att erkänna att jag gillar den här filmen är att ingenting med den är särskilt bra vid närmre granskning. Manuset är dåligt, med vissa få ljusglimtar, skådespelet duger men inte så mycket mer och någon riktig dramaturgisk kurva finns inte att uppbringa. Men sen drar Snyder igång med att brassa på allt han tycker är häftigt och sätter det till helt okej covers av klassiska rocklåtar (även om jag skulle föredragit originalversionerna). En film där snygga tjejer slåss mot steampunktyskar i förstavärldskrigsmundering till Jefferson Airplanes White Rabbit för att i nästa sekund slåss mot en drake till Iggy Pops Search & Destroy är helt okej i min bok.


Jag känner dock att jag måste ge en brasklapp till - Snyder är mer än påtagligt gubbsjuk. Jag brukar inte reagera på om en film tar sig friheter med tveksamma vinklar, kameraarbete etc, men när det som här rör sig om tjejer som ska vara i övre tonåren/tidiga 20-årsåldern får jag lite dålig smak i munnen ibland. Men vad fan, jag kan släppa det för adrenalinrushen som actionscenerna ger. CGI används för en gångs skull för att skapa miljöer man troligen aldrig skulle kunna skapa med modeller. Bara det ska premieras.


Betyg: 3+ riktigt kluvna recensenter av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards