Direktlänk till inlägg 18 december 2009

Die Hard

Av Ulf - 18 december 2009 13:26



Vissa saker är konstanter här i världen; solen är varm, politiker ljuger och det är omöjligt att få en bra kopp svart kaffe på ett café sen lattefolket tog över världen. En annan konstant är Die Hard - en film som jag till min förskräckelse fick reda på att min sambo inte hade sett. Nu har hon det och jag har sett den för femtionde gången eller nåt.


John McClane, polis i New York, åker till Los Angeles för att spendera julen tillsammans med sin fru han så gott som separerat från och deras dotter. När John blir inbjuden till julfest på frugans företag tar kvällen dock en lite jobbig vändning när den tyske terroristen Hans Gruber beslutar sig för att ta personalen gisslan och genomföra ett rån. Det är upp till McClane att sätta stopp för tysken och hans blonda anhang.


Bruce Willis hade redan innan Die Hard haft en del roller som gjort honom ganska känd där den kanske mest kända var som ena halvan av det brottslösande paret i serien Moonlightning (I Sverige känd som Par i hjärter). Det var dock med den här actionfesten han fick sitt rejäla genombrott. Willis är perfekt i rollen som den cyniske kungen av one-liners och blev en fräsch actionhjälte i sin tuff-som-sten-attityd utan att för den sakens skull se ut som Stallone eller Schwarzenegger. Rollen som hans nemesis, Hans Gruber, är också perfekt castad i och med den alltid lika sevärde Alan Rickman. Slutligen är Reginald VelJohnson bra i en av sina eviga polisroller. Stort plus också för att de lyckats samla en massa av birollsskådespelarna som alltid fick spela hantlangare och allmänt elaka typer under 80-talet i en och samma film. För ett bra exempel, kolla in Al Leongs sida på IMDB. Killen var kung på 80-talet.


Manuset, otippat nog baserat på en roman, är grunt som en vattenpöl men det funkar otroligt bra eftersom det inte försöker vara något annat än vad det är - högoktanig action med skådespelare som kan leverera både repliker och action. Det är speciellt i den andra avdelningen som Die Hard lyser. Actionscenerna känns än idag, 21 år senare, som några av de tätaste som filmats och regissören John McTiernan har verkligen lyckats skapa en otroligt häftig film. Han har dessvärre bara, med undantag för några av uppföljarna till filmen i fråga, gjort skräp de senaste 20 åren, men han är odödlig i min bok för att ha gjort den här filmen.


Och just nu...kan jag bara hylla Die Hard och kan inte tänka på något annat för i skrivande stund fick jag just reda på att jag har fått en fast anställning på ett medieföretag. Just nu är jag bara fruktansvärt glad och osammanhängande. Och ja, Die Hard är bra.


Betyg: 5 tysktalande engelsmän av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards