Alla inlägg den 6 november 2012

Av Ulf - 6 november 2012 22:48


Regi: Barry Levinson

Manus: Michael Wallach

Medverkande: Kether Donohue, Stephen Kunken, Frank Deal mfl.

Produktionsbolag: Automatix Entertainment & Hydraulx

År: 2012

Längd: 84 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1713476/


Donna Thompson berättar om den ödesdigra dagen då en liten stad i Maryland dog som följd av en ekologisk katastrof - något som mörklagts av USA:s regering. Genom filmklipp tagna från dem som var med den dagen och läckta säkerhetsband berättar Donna sin historia.


En film som jag snubblade över på grund av att den gått bra på en hel del genrefilmsfestivaler men knappt fått någon uppmärksamhet utanför dessa. Jag var ändå ganska skeptisk, inte minst efter min genomgång av Paranormal Activity nyligen. Ännu en film med "upphittat" material? När det dessutom är samma producenter som ligger bakom tidigare nämnda filmer blev jag inte lugnare. Från minut ett visar dock The Bay att den inte är en typisk film för genren. Stilen ligger någonstans emellan en mockumentary och "found footage" och framförallt är tematiken uppfriskande skrämmande. Jag kan inte komma på någon annan skräckfilm som på ett så pass trovärdigt sätt beskriver en eventuell ekologisk katastrof.


Samtidigt som tematiken är spännande är The Bay riktigt gory på sina ställen. Det är verklighetstrogna operationsscener, folk som blir uppätna inifrån och allmänt äckel. Det går aldrig till överdrift utan används för att föra historien vidare. Detta "matter of fact"-sätt att presentera äckelskap på blir väldigt effektivt tillsammans med filmens verkliga skurk - byråkratin. The Bay visar på ett effektivt sätt hur ett komplicerat och bristande byråkratiskt system kan leda till katastrof.


Skådespelarmässigt är det varken till eller från - folk agerar som folk gör i stressade och panikartade situationer, varken mer eller mindre. Den stora skillnaden jämfört med dussintalet andra found footage-filmer är, förutom manuset, regin. Barry Levinson har en gedigen karriär bakom sig, med bland annat en Oscar för bästa regi för Rain Man (1988) och ytterligare fem (!) nomineringar för regi och manusskrivande. Kort sagt, killen vet hur man gör film. Levinsons avvägning i regin ger The Bay den sista touchen den behöver för att bli en väldigt bra skräckfilm. Det enda jag har att anmärka på är att jag skulle vilja se mer karaktärsutveckling och hade gärna haft filmen 20 minuter längre för att kunna ge den en ordentlig uppbyggnad. Rekommenderas!


Betyg: 4 jag visste fan att den där varelsen skulle vara med i en skräckfilm någon gång! av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards