Direktlänk till inlägg 30 november 2021

Black Widow

Av Ulf - 30 november 2021 17:46

 


Regi:

Manus:

Medverkande: Scarlett Johansson, Florence Pugh, David Harbour mfl.

Produktionsbolag: Marvel Studios/True North Productions

År: 2021

Längd: 134 min

Land:USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt3480822/

 

Medan pojkarna slår varandra på käften under upptakten till Captain America: Civil War (2016) verkar det som Natasha "Black Widow" Romanoffs förflutna är på väg ikapp henne. Någon är uppenbart ute efter henne och spåren leder till hennes adoptivsyster, Yelena, som hon tappade kontakten med efter att familjen fick fly hals över huvud från USA då deras spionuppdrag uppdagats. Men det är inte Yelena som är efter henne utan en gammal fiende har mot alla odds överlevt Kalla kriget...

 

Black Widow kan var den sämst skrivna karaktären i MCU. Jag har inte läst tillräckligt av serieförlagorna där hon spelar huvudrollen för att uttala mig om dem annat än att säga att de är bra mycket bättre. Det är alltså inte karaktären det är fel på - det är tolkningen, eller bristen därav. Därför väntade jag också med att se den här filmen. Jag vet helt enkelt inte vem den är till för. Här hade manusförfattarna all möjlighet att ge karaktären en badass svansång, men istället är det över två timmar med samma fingerborgsdjupa karaktär. Tack och lov räddar birollerna filmen upp till ett okej betyg.

 

Florence Pugh är en av mina favoritskådespelerskor som fortfarande kan ses som "up-and-coming". Hon är alltid minst bra i sina filmer och här är hon den klart mest intressanta av systrarna Rövspark. Pugh går in i rollen som någon som inte har spelat den några minuter åt gången under ett decenniums tid och energinivån märks. Där Johansson mest verkar vilja ha det här överstökat glänser Pugh i alla sina scener.

 

Filmens andra stora behållning av David Harbour i rollen som systrarnas adoptivpappa och tillika Captain America-wannabe, Red Guardian. Harbour får tillsammans med Pugh det klart roligaste och bästa dramatiska materialet att arbeta med. Det ryktas om att Marvel var så pass nöjda med Pugh att hon kanske ska ta över rollen som Black Widow nu när Johanssons version råkade få ett svårbotat fall av död under vad som ledde fram till slutstriden mot Thanos. Jag hade gärna sett det!

 

Men ovanstående paragraf sätter fingret på vad som är den här filmens stora problem - varför nu? Vi vet alla Black Widows öde i MCU och ingenting som händer i den här filmen spelar något större roll i den större berättelsen. Ja, jag vet att post-credit-scenen gör ett avstamp för en viss serie på Disney+, men det hade man inte behövt en hel film för att berätta. Om huvudkaraktären hade varit i en starkare tolkning hade det här kunnat bli ett bra matinéäventyr, men när birollerna får bära det tunga lasset blir jag mest trött. Nu kan jag i alla fall pricka av den från listan av MCU Phase 4. Alltid något.

 

Betyg: 2+ svarta änkor av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards